Påven Johanna- Den kvinnliga påven

En kvinnlig påve

Enligt samtliga historiska källor har det en gång i tiden funnits en kvinnlig påve vid namnet Johanna. Johanna, eller Johannes Anglicus som hon kallades var en kvinna som lyckades bli vald till påve. Men, vem var hon egentligen?

Det sägs att Johanna föddes i början av 8oo-talet (några anser 814) i den tyska staden Mainz i Ingelheim. Johanna ska ha haft en tuff uppväxt. Hennes far var en kaniker som åkte ut till hedningar i olika platser för att sprida kristendomen. Hennes mor kom (tror man) just från en sådan plats: Sachsen. Familjen var fattig och levde på det lilla de hade. Fadern slog både henne och modern, något som påverkade Johanna negativt.

Under 800-talet ansågs det vara en synd att kvinnor utbildade sig och fick kunskap. De var odugliga för sådant och skulle stanna hemma och se efter barnen. Det var endast männen som hade ett bra förstånd.

Johanna bröt dock mot alla dessa regler. Hon ville nämligen lära sig. Johanna ska ha varit en ambitiös flicka som särskilt intresserade sig för litteratur, historia, religion och filosofi. Sedan så kunde hon också räkna och var väldigt duktig i läkekonst.

Johanna ska ha förklätt sig till en man och flytt hemifrån till ett kloster i Fulda. Hon bytte nu även namn till Johannes Anglicus. I Fulda blev hon en munk som utmärkte sig särskilt bland andra. Hennes grekiska, latin och breda kunskaper inom medicin gjorde att hon blev en viktig munk, och så småningom präst. Alla förundrades över Johannas klokhet och snillerikhet.

pj1

Det sägs även att Johanna ska ha träffat en man som hon älskade. Men hon fick inte avslöja sin identitet. Därför fick deras relation vara en hemlighet.

Johanna ska ha farit till Rom och där blivit en kardinal. Det sägs att hon blev så omtyckt, att hon år 853 valdes till påve. Johanna ska ha varit påve i två år. Under en procession på gatan Via Sacra, ska hon ha fött ett barn. Efter förlossningen dog Johanna.

1color

Förlossningen på Via Sacra

Idag är Johanna avbildad tillsammans med de andra påvarna i katedralen i Siena i Italien.

Har Johanna existerat?

Genom historien har man diskuterat om det någonsin har funnits en kvinnlig påve. Många anser att det är en legend, och att Johanna aldrig har funnits. Andra menar att om man noga studerar historiska källor, så är inte Johannas existens helt omöjlig:

Johanna har inte funnits. De som tycker så har följande argument:

  • Man anser att tiden mellan Leo IV och Benedictus III inte är tillräcklig för att kunna placera in Johanna där. Enligt många källor har hon varit påve i över två år, men avståndet mellan påvarna är kortare än så. När Leo dog den 17 juli 855, blev Benedictus påve redan den 29 september samma år. Alltså efter två månader.
  • Man vet inte säkert om den kvinnliga påven hette Johanna. I vissa källor nämns hon som Agnes eller Gilberta. Är det då säkert att tro på en persons existens när man inte ens vet vad personen hette? Man vet inte heller när Johanna levde. I några källor står det 1000-talet, andra 800-talet.
  • Johanna nämns inte särskilt mycket i de källor från 800-talet. Det är ganska konstigt i och med att det skulle ha varit en skandal om en kvinna valdes till påve under den tiden. Man skrev om Johanna främst under medeltiden. Hon var nämligen mest känd under 1200-talet och fram till 1800-talet. Under den tiden hade kyrkan ett stort inflytande på människors liv. Därför kunde den också kanske till en viss del styra vad de trodde på. Att hon inte nämns måste innebära att hon är påhittad.

papesse_jeanne_bnf_franc3a7ais_599_fol-_88

  • Det finns även lite olika teorier angående Johannas liv och död. Antingen så var hon en envis och nyfiken kvinna som ville få kunskap. Eller så klädde hon ut sig till man för att kunna följa med sin fästman till universitetet. Det är inte ens säkert hur och när hon dog. Var det på grund av den misslyckade förlossningen, eller stenades hon till döds? Några källor anser att Johanna redan dog under processionen efter påvevalet. Andra påstår att hon hade hunnit vara påve i två år innan hon avslöjades.Något annat man inte vet är vad som hände med hennes son. Många trodde att Johanna födde ett dött barn. Andra sa att sonen överlevde och blev med tiden biskop av Ostia.

Johanna har funnits. De som tycker så har följande argument:

  • De flesta forskare tycker att källor från 800-talet och medeltiden är ofullkomliga och ibland till och med opålitliga. Hur kan man då med stor säkerhet veta det exakta datumet för när Leo och Benedictus var påvar? Kan någon ha förflyttat eller förändrat datumen? Om Johanna har funnits måste den katolska kyrkan ha försökt förneka hennes existens. Därför har man kanske förflyttat datumet med två år. Leo skulle då i detta fall ha dött 853, och inte 855. Exempel på en källa är Liber Pontificalis. Det är den enda boken från 800-talet där det står om påvarnas levnadsbeskrivningar.Det står även ett litet stycke om Johanna i boken. Men hur trovärdig är den egentligen? 
  • Och då kommer vi in på nästa punkt: Varför nämns inte Johanna särskilt mycket i de olika källorna? Det borde vara uppenbart. Om hon fanns skulle denna händelse vara stor och omtalad. Men om den katolska kyrkan hade velat förneka hennes existens, så måste de även ha försökt dölja och ta bort alla spår efter Johanna så att inte eftervärlden skulle veta något. Kyrkan hade faktiskt en sådan stor makt på den tiden för att kunna utplåna Johanna.
popes_liberpontificalis01_full

Liber Pontificalis

  • Via Sacra, eller den heliga gatan som den kallas, har alltid varit en väg som påvarna tog under processionerna till kyrkan. Det var även den kortaste vägen man kunde ta. Men ungefär efter 850- talet (och efter Johanna) så undvek påvarna att vandra över den gatan till kyrkan. Man tyckte plötsligt att den var för ”trång” för processionerna. Men hur kunde då de tidigare, praktfulla  processionerna vandra utan problem? Handlade det verkligen om att gatan var trång, eller att en viss påve hade fött sitt barn där… Var det därför den blev så föraktad?
  • Efter Johanna infördes den så kallade stolkontrollen. Alla påvar skulle sitta på Sella stercoraria. Denna stol har ett hål i mitten och påminner väldigt mycket om en förlossningsstol. Stolen användes för att undersöka påven och säkerställa att han var en man. Varför började man då använda denna stol? Hade inte alla påvar varit män i över 800 år? Detta måste innebära att det har funnits en kvinnlig påve och att man efter henne ville vara säker på att inte begå samma misstag igen.

En fascinerande händelse:

Det är inte många idag som känner till berättelsen om påven Johanna. Men förr var den nog väldigt omtalad, om Johanna nu har funnits såklart. Även under reformationen tog man upp händelsen om Johanna. Protestanterna anklagade och hånade nämligen katolikerna för att ha haft en kvinnlig påve. Katolikerna försökte däremot förklara att hon aldrig funnits. Kanske är det en folksaga? Eller handlade det bara om politik? Var det kanske ett sätt att hindra alla dåtidens modiga och vetegiriga kvinnor från att utbilda sig genom att ha Johannas öde som exempel? Även om Johanna aldrig har funnits så kan man genom att studera händelsen, upptäcka mycket.

Än idag pågår forskningen om Johanna, trots att forskare är övertygade om att hon aldrig funnits. Men man kan aldrig säkert veta.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s